🗓 20.05.2022 👤 Daniel Kundt

Dlaczego KoRo zmienia ceny produktów?

Nadszedł czas na kolejną korektę cen w KoRo - w Polsce zarówno podnieśliśmy, jak i obniżyliśmy ceny produktów w zależności od stawek VAT. Dowiedz się tutaj, jak to się odnosi do obecnej sytuacji rynkowej, w której wszystko drożeje.

Dlaczego KoRo zmienia ceny produktów?

Częste korekty w celu zapewnienia uczciwych cen

Korekty cen są częścią standardowych operacji biznesowych KoRo. W przeciwieństwie do wielu sprzedawców detalicznych, którzy często chcą utrzymać ceny na stałym poziomie przez jak najdłuższy czas, my w KoRo chcemy zachować dużą elastyczność. Oznacza to, że regularnie analizujemy nasze ceny i dostosowujemy je do aktualnych warunków rynkowych. Naszym celem jest zaoferowanie naszym klientom zawsze najlepszego możliwego stosunku ceny do jakości. Przykładowo, jeśli surowce stają się tańsze, możemy przenieść tę korzyść bezpośrednio na naszych klientów. Nie musimy brać pod uwagę ewentualnych podwyżek cen w przyszłości i mamy swobodę podnoszenia cen tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.

Dzięki wykresom dostępnym na stronach poszczególnych produktów można w każdej chwili prześledzić zmiany cen jakie miały miejsce w przeszłości. Przejrzystość i uczciwość to jedne z podstawowych wartości korporacyjnych KoRo!

Obecna korekta cen jest więc czymś normalnym, ale tym razem chcielibyśmy ponownie zabrać Was za kulisy tego procesu. Tym bardziej że obniżamy większość cen, co przy obecnej sytuacji rynkowej, w której wiele produktów spożywczych drożeje, wydaje się nieco nietypowe.

Jak wygląda ustalanie cen w KoRo?

W przeszłości wyjaśnialiśmy już, w jaki sposób ustalamy ceny w KoRo, ale po szczegóły zapraszamytutaj.Dwóch matematyków z KoRo wymyśliło sprytne wzory, które leżą u ich podstaw. My jednak w skrócie podsumowujemy, jakie są najważniejsze czynniki wpływające na nasze ceny:

  1. Podstawą ceny sprzedaży jest nasza cena zakupu lub nasze koszty produkcji. Jeśli wzrastają koszty zakupu, wzrasta również cena sprzedaży.
  2. Ponadto zawsze sprawdzamy najtańsze porównywalne produkty konkurencji i porównujemy się z nimi, aby mieć pewność, że w miarę możliwości możemy zaoferować najlepszy stosunek jakości do ceny każdego produktu.
  3. Oprócz kosztów zakupu są oczywiście inne koszty związane ze sprzedażą (np. koszty logistyczne i nie, niestety koszty wysyłki ich nie obejmują), koszty operatorów płatności, czynsz i wreszcie wynagrodzenia pracowników. Dlatego też określamy minimalne marże, które musimy osiągnąć, aby KoRo mogło dalej funkcjonować.

ACzynniki te są następnie wykorzystywane do ustalania cen naszych produktów (→ szczegóły). 

Skąd bierze się bieżąca korekta cen?

Obecnie obserwujemy raczej ogólny wzrost kosztów zakupu (czynnik 1) oraz wzrost cen konkurencji (czynnik 2). Wskazywałoby to, że nasze ceny również powinny wzrosnąć. Dlaczego jednak większość cen spada?

Dzięki stale rosnącej sprzedaży KoRo staje się coraz większe. Mimo że na europejskim rynku spożywczym jesteśmy jeszcze stosunkowo małym graczem, możemy osiągnąć pewne korzyści skali. Na przykład udział kosztów stałych (np. czynsz, ubezpieczenie, koszty personelu) w każdym zamówieniu staje się mniejszy, im bardziej firma się rozrasta, a dzięki większym ilościom możemy negocjować korzystniejsze umowy, np. z dostawcami usług płatniczych i spedycyjnych, a często nawet uzyskiwać korzystniejsze ceny u dostawców.

Dzięki temu możemy teraz obniżyć minimalną marżę (współczynnik 3), a tym samym przekazać tę korzyść naszym klientom.

Mamy więc do czynienia z przeciwstawnymi efektami: z jednej strony rosnące ceny surowców i zmieniające się ceny konkurencji, a z drugiej strony obniżona marża minimalna. W zależności od tego, jak silne są poszczególne efekty dla danego produktu, jego cena wzrasta lub maleje (lub czasami pozostaje bez zmian). W całym asortymencie produktów nastąpiła drobna obniżka cen, co uważamy za dobrą wiadomość dla naszych klientów, szczególnie biorąc pod uwagę ogólny wzrost cen żywności.



Co ma wspólnego podatek VAT w Polsce i innych krajach z naszymi korektami cen?

Do tej pory ceny były zawsze obliczane na podstawie niemieckich stawek VAT. W praktyce oznaczało to, że w niektórych krajach nasze produkty były nieco tańsze, a w innych droższe od średniej krajowej. Chcemy to zmienić i od tej pory będziemy obliczać ceny w zależności od krajowych podatków. Oczywiście zawsze prawidłowo płaciliśmy podatki we wszystkich krajach, jednak nie były one brane pod uwagę przy ustalaniu cen dla klientów końcowych. Przyczyna jest dość prosta: w pierwszej kolejności chcemy zaspokajać wysoki popyt na nasze produkty, a dopiero potem wprowadzać korekty cen. Oznacza to, że po prostu braliśmy ceny z niemieckiego sklepu i przeliczaliśmy je na odpowiednie waluty.

Dzięki ciągle rosnącemu zespołowi mamy teraz możliwość, aby przeprowadzać indywidualne kalkulacje, które teraz obejmują również konkurencyjne ceny dla każdego kraju z osobna - od teraz możemy również uwzględniać ceny konkurencji.

Przede wszystkim chodzi o bardziej sprawiedliwy podział cen, ponieważ w niektórych krajach nasze produkty były znacznie droższe niż średnia krajowa, przez co nie były dostępne dla wszystkich klientów - choć jest to jeden z naszych głównych priorytetów. Od tej pory w krajach o wysokich stawkach VAT, w tym np. w Danii i Szwecji, ceny nieco wzrosną. W niektórych krajach, w tym w Polsce,  stawki VAT są tak zróżnicowane dla różnych produktów, że w ogólnym rozrachunku ceny pozostaną średnio takie same. Oznacza to więc, że ceny wielu Twoich ulubionych produktów mogły ulec obniżce, ale jednocześnie ceny niektórych produktów wzrosły.

Historię zmian ceny każdego produktu można sprawdzić w zakładce "Statystyki". Niestety z przyczyn technicznych, obecnie wyświetlane są tylko zmiany cen dla sklepu niemieckiego z uwzględnieniem waluty danego kraju. Pracujemy jednak nad tym, aby w przyszłości możliwe było prześledzenie rozwoju cen dla każdego kraju z osobna.

Mamy nadzieję, że udało nam się w przejrzysty sposób przybliżyć naszą politykę cenową i wprowadzone zmiany. W razie dalszych pytań zapraszamy do kontaktu z nami poprzez formularz kontaktowy.

Co przyniesie kolejna korekta cen?

Nasza misja polegająca na oferowaniu najlepszej możliwej relacji jakości do ceny wszystkich produktów pozostanie niezmieniona w przyszłości. Nasza precyzyjna kalkulacja marży powoduje konieczność regularnych korekt cen, zwłaszcza w przy obecnej sytuacji rynkowej. W przyszłości będziemy również uwzględniać krótkoterminowe zmiany w kosztach zakupu, a także oszczędności w naszej strukturze kosztów. Oczywiście, zależy to również od dalszego rozwoju KoRo. W związku z tym trudno jest nam obecnie przewidzieć, kiedy nastąpi kolejna duża korekta cen i jak będzie ona wyglądać.